IMG_3892.JPG

 

現在可以冷靜說了。

星期五下午,在去當志工的路上,由於之前的行程關係,沒有乘慣常的地底鐵路U Bahn 而是地面鐵路S Bahn

從車站下車後,約要走五六分鐘,除了最後要右拐外,只要直走就可以了。

街道兩旁只有馬路和一工廠,周末下午已經停工了,保安用的照射燈隔著圍牆,不會照射到街道上面。行人能依靠的,是馬路上方的微弱街燈。

不同於亞洲城市,柏林街燈的瓦數都很低,司機行車都得格外留神。

相同的路,早已走過好幾次。所以走的時候沒半點猶豫。

直到發現後方有輛慢駛的車。

記不情車的外形,車頭燈沒,也看不到車牌。對方看到我的停頓,稍微加速駛到旁邊,打開車窗:「Ich habe eine Frage. (我想問個問題。)

柏林的行人道和馬路中間,還隔著一條相對寬闊的單車徑,因此對方用手勢招呼我過去。

那時只是有點危機感,我只站在原地,叫喊:「Was möchtest du fragen? (你想問甚麼?)」

對方維持了相同手勢好幾秒,最終放棄:「Gehst du nach Hause? Ich fahre dir nach Hause. (你正在回家嗎?我可以載你回家。)

那時,我腦海裡閃過的是:
Fahren 後面不是應該用Akk嗎?
Fahren 後面不是應該用Akk嗎?
Fahren 後面不是應該用Akk嗎?

呆了幾秒,才大喊了一句:「Nein. Danke.」然後飛快跑走。

那車竟然仍慢駛跟隨著,重覆問著:「Bist du unterwegs? Ich könnte dir helfen.(你正在趕路嗎?我可以幫你)」直到我一直跑到馬路口,那邊有廣告牌,比其他地方亮多了。車子才停步。

當志工的地方有保安人員,跑到那邊求助再回來後,那車已不見縱影。

那車一直在陰影中,加上驚慌的關係,車子的細節一點也記不清。只知道問話的人是男聲,有柏林的口音。打電話報警了,也只能備案處理。

甚麼用手機照明、拍影片打電話、鑰匙放手指中間……說實在到那關頭,真正能應對的只有跑。我不懷疑一通電話能帶來援手,但在對方有車的情況下,與其站在原地應到,跑到志工那邊找同伴,已是我當時想到最好的辦法。

感謝同事和保安人員,知道我的情況後,外套都沒穿便跑出去。報警後,也幫我向警察解釋我表達不到位的部份。下班後也陪我走到車站(當然是另一個)。

說實在,我仍在怕。但害怕也改變不了甚麼,惟有怪罪柏林不到五點便天黑吧。

 

Now I am safe and prepared to share the experience. 

 

I was on my way for volunteering in the Friday afternoon. Because of the previous schedule, I took S-Bahn instead of the U-Bahn as usual. 

 

It takes only 5 minutes from the train station to the facility and it is almost a straight route, even though it is getting dark, there is no doubt for me to use this way

Unlike in Hong Kong, the street light is not quite strong. On my other side is a factory which was not working at the moment. I could barely see. 


It was totally fine until I saw a car driving slowly behind me.

I could not tell the model of the car. Its headlight is off so I could not read its license plate. The driver noticed me and drove next to me: “Ich habe eine Frage (I have a question).” Since there is a bicycle route between us, he gestured with his hand, asking me to get closer. 

 

I did not realise the situation at first. I stand still and said: “Was möchtest du fragen? (What do you want to ask)”

“Gehst du nach Hause? Ich fahre dir nach Hause. (Are you going back home? I could drive you Home)”

Shamefully, the first idea popped up in my mind is: Should “Fahren” follows with Akk. But then I realised it could be something more seriously, so I yelled “Nein. Danke” and ran away.

THE CAR WAS STILL FOLLOWING ME!!!! The driver kept driving and asked: “Bist du unterwegs? Ich könnte dir helfen. (Are you on the way. i could help you)” until I reached a huge billboard (with lots of lighting). The car stayed in the dark and I could not see any details of it.

Anyway, I am safe now. 

arrow
arrow

    Yeeman 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()